Vinte no Mesón do Forno con Antía e Suso Carreira Artes, maxia e xantares de portas abertas

Coa colaboración de

Suso Carreira e Antía Carreira, no escenario do Mesón do Forno, en Lugo © Lucía Barreira Paz

Contra finais dos 80 en Lugo había moitos artistas, "pero non se coñecían entre eles". Suso Carreira abrira en 1986 o Mesón do Forno no local da rúa río Ser onde dende 1974 funcionara o almacén de patacas e pensos do seu pai. Nunha das beiras do populoso barrio da Milagrosa -"populoso" e "A Milagrosa" foron da man durante moitos lustros nas descricións xornalísticas da xeografía humana lucense- e enfronte do centro de saúde que noutrora fora a clínica do doutor Plácido Vila, O Carreira (así era coñecido o pai, así son coñecidos o fillo e mais o Mesón) ben podía dar por sentada a clientela coas moitas persoas que por alí vivían e pasaban. "Pero nunca fomos un bar de barrio; a nosa xente veu sempre de todas as partes de Lugo, de todas partes de Galicia", relata -e non esaxera-.

Entre esas xentes que comezaron a poboar o Mesón do Forno estaban "un par de artistas" aos que coñecía Suso, cuxas infindas lecturas e coñecemento van moi alén do currículo académico dos seus estudos de historia da arte. Canda os seus coñecidos "foi xuntando" outros ata formaren un grupo artístico, A Espeteira, entre toda esa "xente que era moi individualista, andaba cada un polo seu lado", ata que "se viñeron coñecer aquí". Ese foi un dos xermolos da "casa de artes e comidas" que non tardou en virar en fervedoiro cultural e agora ten na dirección artística a Antía Carreira, quen tras media vida traballando na do pai e cunha traxectoria de seu como cineasta, artista visual e activista cultural, se dispón a abrir novos vieiros ao Mesón como "sitio de portas abertas onde se crea cultura".

Nos 80 Suso Carreira abriu o mesón no local da lucense rúa río Ser onde o seu pai tivera o almacén de patacas. Non tardou en virar nun fervedoiro cultural que chega ata hoxe, cando Antía Carreira asume a dirección artística achegando a súa bagaxe creadora ao lugar onde leva traballando media vida

"Eu sirvo pratos, frego chans, fago películas... E gústame". "Se cadra antes non tanto, pero aos 30 anos xa o entendo máis", relata Antía na mesma semana na que estrea nova curtametraxe mentres segue "aterrando" doutro xeito no lugar onde "medrou", concibido por Suso como "un sitio de comidas e tapas, pero onde un estivese a gusto, onde ter cadros, ter xente interesante... Porque aparte de estar aquí traballando, eu quería estar divertíndome", confesa.

Antía e Suso Carreira, no Mesón do Forno © Lucía Barreira Paz

"A arte non é sagrada, é unha cousa máis da vida". Como tal flúe polas paredes e o escenario do Mesón e tamén che pode aparecer na mesa coma un debuxo ou un truco de maxia de Suso, que evita a etiqueta de artista e prefire a de "diletante"

E abofé que o fixo e segue a facelo. Porque Suso Carreira é tan artista coma os que poboan as mesas e as paredes do Mesón do Forno aínda que el prefira definirse como "un diletante". "Sempre fixen cousas pero son un afeccionado e non pretendo ser máis ca iso". "E non lle dou importancia; a arte non é unha cousa sagrada, é unha cousa máis da vida". 

Como "cousa da vida" que é, a arte pódeche aparecer na mesa do Mesón do Forno mentres xantas en forma de debuxo espontáneo de Suso. Tamén pode abraiarte cun truco de maxia a escasos centímetros dos teus ollos tras pedirche que movas un chisco o prato no que degustas un galeguísimo -tan galego que veu de fóra, como é sabido- churrasco ou unha especialidade de cociña árabe. Esa "fusión" caracteriza o Mesón do Forno dende que quixeron ir alén "das táboas, as tortillas, o churrasco" e se apoiaron na abondosa comunidade marroquí da contorna para as ideas e os produtos. A carnizaría Sala y Ahmed, de veciños chegados de Marrocos, exemplifica Antía, é tan fornecedora do Mesón como a Panadería Friol, ambos negocios do barrio.

"Eu tamén son mago, aquí fago maxia todos os días", relata Suso con naturalidade -e nisto tampouco esaxera-. Porque o Mesón do Forno é un lugar onde flúen a pintura, a escultura ou as letras, pero tamén a maxia. "Temos un grupo de magos importante", admite. Non en van, o xa asentadísimo certame Lugo Máxico naceu entre as súas mesas e, mentres atenden a VINTE, Suso e Antía prepáranse para acoller no escenario unha das sesións da nova edición do festival baixo a condución do ilusionista Marcos Waldemar.

"A hostalería mantente nun bo lugar dende onde mirar as cousas", mantén Antía sobre un contexto cultural e artístico onde ás veces "á xente ínchaselle a cabeza". O seu plan é afondar no carácter do Mesón como espazo para "convivir e facer cultura", sempre "escapando do pretencioso"

Pero a arte, insiste Suso Carreira, "é unha afección que temos, gústanos facela, non é unha obriga nin un negocio". "Ti es artista porque che sae", resume Antía, e "a min iso ensinoume que a arte non tes por que facela para comercializala", tamén é "a forma na que te expresas, a forma na que vives". A Suso "sáelle" a arte e a boa conversa cunha personalidade inmensa que impregna o local, unha "esencia" á que Antía quere achegar cousas e intereses artísticos novos, "experimentar", ir alén de "ver unha actuación" e sempre "escapando do pretencioso", explica durante unha conversa na que, como as artes, tamén flúen os tirapuxas agarimosos e cómplices entre a segunda e a terceira xeración d'O Carreira.

"A hostalería mantente nun bo lugar dende onde mirar as cousas", reflexiona Antía. Porque ás veces, no mundo cultural e artístico, "á xente ínchaselle a cabeza" e ter "un espazo coma este", "relaxado, onde vén xente de todo tipo, de todas as idades" e onde conflúen gastronomía e cultura "dende unhas base de igualdade" é "unha sorte" que "se cadra, noutras institucións máis regradas", non é posible ter. A súa propia bagaxe creativa e as súas ligazóns con espazos coma o centro social A Hedreira ou o Leira Haus hanlle servir para afondar no carácter do Mesón do Forno como lugar para "convivir e facer cultura" entre pratos ben diversos.

Antía Carreira, ante obras expostas no Mesón do Forno © Lucía Barreira Paz

Neste novo papel de Antía no Mesón do Forno non emerxe, nin de lonxe, unha retirada Suso do Carreira. "Eu podería estar xa xubilado, pero non quero; que fago na casa?", pregúntase antes de engadir o ben que lle encaixa que "Antía leve o espazo" cultural. "A vida ten que seguir", advirte coa mesma naturalidade coa que che amosa un cadro, che fai un truco, che recomenda o menú ou che admite que, catro décadas despois da fin do vello almacén, aínda non é pouca a xente que o segue chamando "o pataqueiro". "Hai moitos sitios marabillosos, pero non coas portas tan abertas", resume Antía Carreira.

David Lombao

David Lombao

Xornalista galego. De Lugo. Traballei e aprendín na Cadena SER, Radio Voz e Xornal de Galicia. Director de Praza.gal. Algunha vez déixanme pasar por VINTE (e eu, encantado)

Tamén che pode interesar

Faite de vinte

A partir de 5€ mensuais podes suscribirte a VINTE e colaborar para que sigamos a producir contidos de calidade pagando dignamente as colaboracións de vídeo, fotografía, ilustración, xornalismo e creación de todo tipo.