Boyanka Kostova: «O que importa é pasalo guai e arrasar o máximo»

Facemos madrugar a Chicho e Cibrán para debullar Ranaeira, o seu terceiro disco como Boyanka Kostova, o grupo co que levan máis tempo en activo. 

 

Desde que cancións como ″Leiraz″ ou ″Colacao″ entraron no noso imaxinario musical en 2018 con aquel Vella canción galega, o dúo Boyanka Kostova consolidou a súa esencia en Nova canción galega (2019) e volveu deixar unha pegada –máis alá do seu público habitual– coa ″Muinheira de interior″ do disco anterior, Os dous de sempre (2020), publicado en plena pandemia da COVID-19. O debut deste Ranaeira en directo tivo lugar estes días no festival O Son do Camiño e ten por diante un verán intenso. 

En que momento están feitas as cancións de Ranaeira?

Cibrán: O disco está feito case todo ′despois′ da pandemia. 

Chicho: E aínda así leva un ano gravado. Porque Os dous de sempre saíu en xuño do 2020 e foi feito pre pandemia. E isto fixémolo cando xa empezabamos a poder volver quedar.

Cibrán: Tiñamos algún tema feito de antes, pero despois do confinamento os retomamos. 

É o disco con máis carga afectivo-sexual?

Cibrán: Pode ser, ao final sempre falamos das cousas que nos pasan no noso día a día. Agora, sen ternos parado moito a pensar, posiblemente si que o sexa pola razón de que se estás tres meses metido nunha casa sen ver a ninguén ao final apetéceche o contacto humano. 

Chicho: As letras túas...

Cibrán: Eu escribo o que me vai saíndo e saíume iso. 

Chicho e Cibrán son Boyanka Kostova © Alba Bugg

Diríades que estades asentados como grupo? É a formación coa que máis tempo levades?

Chicho: Si, levamos desde o 2016.

Cibrán: É o grupo máis lonxevo. 

Chicho: Tamén levabamos tempo facendo música xuntos de antes. Pero é como seguir un camiño no que xa levabamos traballando moito. 

«É importante investir en soar mellor e en poder ser creativamente máis libres»

E seguides facendo os temas da mesma maneira?

Cibrán: Facémolo igual, o único que cambiaron foron os cacharros. Quitando iso, o proceso creativo é o mesmo: xorde unha idea...

Chicho: Xuntámonos, facémola...

Chicho e Cibrán: E xa está. 

Cibrán: Chicho fai máis a base e eu fago máis a letra. Despois sempre se pode dicir ′eh, pódese meter aí un corte′ ou ′esa palabra molaba máis non sei como′... 

Chicho: Ao final, como temos tan divididos os roles mola porque é súper fácil. Cada un vai facendo o que lle parece porque temos a confianza de que vai saír ben.

Xa co disco anterior, falabades de que unha das motivacións para estar con Mushroom Pillow era ter a capacidade de ter máis recursos para facer música e traballar os videoclips.

Chicho: Nós a verdade é que moi seguimos niso e moi guai. A intención, de sempre, é investir no propio proxecto. Xa que as cousas avanzan e se profesionalizan –ata certo punto–, pois hai que acompañar esa profesionalización comprando cacharros, pensando máis os directos e facendo cousas máis performáticas. É importante investir en soar mellor e en poder ser creativamente máis libres. Ao final, sempre fixemos as cousas desde o desastre económico. 

Cibrán: E a precariedade musical.

Chicho: A falta de medios agudízase o enxeño, pero mola ter medios e o enxeño agudizado tamén. E agora estamos máis niso.

Entón, conseguistes iso de vivir da música que cantades no último tema do disco?

Cibrán: Chicho, si. Eu... aí ando. 

[Chicho tamén ten o proxecto de Ortiga e Los Rastreadores, con Nuno de Grande Amore]

Porque ese último tema, ″Rayo Aurora″, é como un resumo da vosa filosofía, non?

Cibrán: Si, máis ou menos. É como un resumo de vida, das nosas vivencias que nos levaron a estar agora aquí sentados. 

Ao escoitalo, é case como ter unha conversa convosco nun bar [como agora].

Chicho: Si, iso mola. Ademais, no disco Nova canción galega (2019) acabamos cun tema que é ″Rayo Hielo″ e somos súper fans de Pokemon e tal, entón molábanos seguir por esa onda e facer como un guiño a nós mesmos. Como esa canción é sempre máis reflexiva, y tal y cual, pois usamos os mesmos acordes do Rayo anterior para facer a mesma canción outra vez.

Cibrán: Con temáticas moi diferentes...

Chicho: Si, pero non. 

Cibrán: É certo que é o tema que ten máis reflexividade dos dous discos.

Chicho: A min o que me mola é que é como a mesma canción –disco si, disco non– e de repente xa é moi distinta. 

Cibrán: Evidentemente, aparte de ter os mesmos acordes, hai posibilidades infinitas aí. Faime gracia iso do guiño porque seguramente Chicho e mais eu somos das poucas persoas que nos decatamos desas cousas.

Chicho: Das poucas ou as únicas. Ao final, son as nosas merdas. 

Como vos cambiou a vida desde que gravastes ″Rayo Hielo″ en 2018?

Cibrán: Pois tampouco cambiou tantísimo en realidade, máis ou menos seguimos facendo o mesmo. Seguimos quedando para facer temas, imos aos bolos, botamos unhas risas...

Chicho: A ver, é que é iso, as condicións son un pouco mellores.

Cibrán: Pero no fin último, a vida non nos cambiou tanto.

Chicho: É igual que no 2018 pero os bolos están máis guapos e temos máis facilidade para facer cousas nos temas.

Boyanka Kostova en Santiago © Luis Díaz

E a maneira de enfrontar os bolos cambiou? 

Cibrán e Chicho: Non.

Cibrán: Tes que meter uns temas e sacar outros, e xa está.

Chicho: Claro, a fórmula é totalmente igual, pero ao ter máis medios para levala a cabo a peña o nota. Agora podemos facer unha hora de concerto seguido sen ningún silencio.

Cibrán: E antes tiña que haber pausas seguro polos aparatos.

Chicho: É moi potente o rollo así porque chegas, arrasas con todo e marchas.

Cibrán: A xente aínda non se deu conta do que pasou e xa está rematando.

Chicho: Iso mola. 

No escenario tamén parece que vós ides de cero a cen nun segundo, como se consegue iso?

Cibrán: Pois en parte a costume, a mentalidade, a adrenalina... chámalle x. E iso que eu son unha persoa que teño unha forma lamentable, Chicho pode constatalo e aínda me ten dito moitas veces ′non sabes ti como terminas os bolos′.

Chicho: Pero é que é iso, o que importa é pasalo guai e arrasar o máximo que se poida na movida. Non sei, chamar a atención, que é co que se queda a xente.

No concerto de Ortiga na Capitol, no que houbo varias colaboracións e tocastes tamén como Boyanka Kostova, parecía que sabiades que a xente quería escoitar ″Colacao″. Sabíadelo?

Chicho: A ver, é que é unha miticada.

Cibrán: O populismo é o fácil. Ía ser esa ou ″Diego Tristán″ ou a ″Muinheira de Interior″. De feito, despois do bolo había xente que se queixou porque non tocamos a ″Muinheira″.

Chicho: O importante é que a xente o pase guai. O ″Colacao″ tamén é especial para nós porque é unha das primeiras cancións que fixemos, e tocala tanto tempo despois mola. Esa canción ten case dez anos, xa a fixemos con outro grupo anterior a Boyanka.

Cibrán: Vai facer dez anos e segue bastante vixente a día de hoxe, a verdade. 

Chicho: Tamén é importante o tempo no que aparecen as cancións. ″Colacao″ foi como a nosa carta de presentación e iso deulle un plus e unha maxia especial.

O que queda lonxe é a etiqueta de trapeiros en galego, non?

Chicho: Mentres haxa etiquetas que sirvan para que chamen para concertos e tal...

Cibrán: Que digan o que queiran!

Chicho: Si, a etiqueta non é máis que un recordatorio para algunha xente para que saiba por onde van os tiros. Pero nós, ao final, temos un rollo ecléctico de pasalo guai e nisto caben todo tipo de xéneros e estilos. Tamén como somos así, atolondraos, cada vez facemos un rollo ou outro e tampouco temos un fío condutor. Agora, para un sector dos medios, facemos muiñeira.

Cibrán: Agora somos neofolk.

Chicho: Pero se chaman para a Tanxuverbena por iso de puta madre! 

Cibrán: Se iso serve para que haxa xente que se acerque e se poida quedar, mellor.

Chicho: Está claro que haberá xente que escoite as nosas cousas ultra electrónicas e diga ′hostia para a muiñeira′.

Cibrán: E quen se achegue por iso e diga ′buuu, vaia merda′. 

Chicho: Dirán ′non son as Tanxugueiras, non me gustan' [risas].

Cibrán: A vida é así. 

«Nós temos un rollo ecléctico de pasalo guai e nisto caben todo tipo de xéneros e estilos»

Que estilo diriades vós que é Boyanka Kostova?

Chicho e Cibrán: Estilo Boyanka Kostova risas.

Cibrán: Como nunca nos pechamos a nada é difícil dicir un estilo. Se queres dicir un, poderíase dicir música urbana, pero é que iso engloba practicamente todo: do trap ao reguetón, ao dance...

Chicho: Case todo o que se fai co ordenador.

Cibrán: Basicamente, porque agora incluso movidas de house son música urbana tamén.

Xa que falades da ″Muinheira de interior″, por que vos apeteceu facer un remix para o disco novo con Pili Pampín?

Chicho: Porque Pili Pampín é a puta hostia. É das mellores artistas que hai en Galicia e non só a nivel artístico, tamén persoal. Dá gusto falar con ela e compartir o estudo. É humilde e creativa. 

Cibrán: Á parte de todo iso, tamén é un honor. Cando xurdiu a ocasión de facer a colaboración previa no Land Rober xa era como ′bua, con Pili Pampín?′.

Chicho: Como é doutra xeración a xente pode pensar que é máis anticuada ou conservadora, pero ela dá unhas clases de mentalidade aberta que oxalá moita xente da nosa idade fose así. Poder contar con alguén que é unha lenda… A tope, Pili Pampín para sempre!

Tedes outras dúas colaboracións en Ranaeira, con Dios Ke Te Crew e con FØ Records, como xurdiron?

Chicho: Pois ″OG″ de Dios Ke Te Crew [a colaboración que gravaron para o disco En que ano estamos!? (2022)] abriuse o camiño para facer outra no noso disco. Foi súper fácil porque teñen unha forma de traballar moi similar á nosa. Ademais, para nós son referentes.

Cibrán: Facer temas coa xente que, cando eras pequeno, dicías ′oxalá eu aí′... E agora poder estar aí, mola moito. 

Chicho: E con FØ Records, eu durante a pandemia estiven a tope escoitando o seu disco.

Cibrán: Eu tamén, ensinoumo Chicho e lembro pensar ′pero estes chavales de onde saen?′.

Chicho: Despois coñecémolos, un deles veu vivir a Santiago e tivemos máis relación, e decidimos xuntarnos para facer un tema.

E o voso tema ″A quincena do Apóstol″, ten inspiración xacobea?

Cibrán e Chicho: Non, non.

Cibrán: Nós somos anti Xacobeo e practicamente anti peregrinos, que non teñen a culpa, pero unha pouca si...

Chicho: Se non nos xentrificaran, a min me la suda...

Cibrán: Ese é o rollo. A cousa é que nós somos de Santiago e estaba un pouco feo andar facendo odas á Coruña, Vigo e tal... e que non houbera un tema exclusivamente picheleiro. Tiñamos un retrouso un pouco máis ofensivo, eran as mesmas sílabas pero con outras palabras, e o cambiamos para que sexa máis para todos os públicos. 

«Somos de Santiago e estaba un pouco feo andar facendo odas á Coruña, Vigo e tal... e que non houbera un tema exclusivamente picheleiro»

Tedes por diante un verán con moitas citas, preferides tocar en festivais como O Son do Camiño ou os que son en recintos máis pequenos?

Cibrán: Son cousas moi diferentes, en festivais como O Son do Camiño tes unha exposición maior e vaite ver moita máis xente.

Chicho: Aínda que tamén sabemos que a xente pasa máis de ti, que non te van ver a ti exclusivamente.

Cibrán: Nos festivais pequenos tes un trato máis próximo e a xente vai máis a vernos a nós. Pero cada un ten a súa cousa boa.

Chicho: Se fas todo festivais pequenos, agradeces que flipas un festi tocho. E se estás facendo festivais grandes seguido tamén dis...

Cibrán: Que veña un dos pequenos, que me dean ben de comer e tal...

Chicho: E en vez de dúas horas de furgo por cada bolo dentro do recinto, poder chegar 15 minutos antes. Pero vaia, con tocar, o que queiran!

E estades traballando en novos temas?

Cibrán: Si, é a rutina de todos os días. Como a roda xira, é mellor que non se pare nunca. Levamos once anos facendo música de forma continuada, xa temos o hábito.

Chicho: Ademais, como acaba de saír o disco non temos présa por facelos. Sempre nos xuntamos en positivo porque se sae algo imos a fuego, pero se non sae nada non hai que matarse. 

Cibrán: Ao día seguinte, pois xa seguiremos, como é o que nos gusta aos dous… E con todo o tempo que levamos facendo cousas, evidentemente, hai entendemento con iso. Por que non o imos facer sempre que teñamos ocasión?

Próximos concertos de Boyanka Kostova en Galicia: 

24 de xuño: colaboración con Ortiga na Cidade da Cultura (Santiago)

25 de xuño (mediodía): Surfing the Lérez (Pontevedra)

25 de xuño: Wakau urban fest (Negreira)

8 de xullo: The Wild, no parque forestal de San Miguel de Oia (Vigo)

22 de xullo: Praza do alcalde Ramón Souto de Fene

5 de agosto: Carballo 

Ana G. Liste

Ana G. Liste

Xornalista viguesa do 90. Traballei en medios como Faro de Vigo, El País e Europa Press. Formo parte da Xunta de Goberno do Colexio Profesional de Xornalistas de Galicia e son unha máis en Xornalistas Galegas. Agora estou entre Praza.gal e VINTE.

Tamén che interesa

  • Ortiga. Acostumarse á festa

    Dicía Ortiga que o de onte en Capitol era o concerto máis importante da súa vida (ata o momento). A mensaxe chegou, pois a sala estaba ateigada contra as dez da noite, cunha puntualidade pouco habitual, para escoitalo en directo. Pero non só, porque polo escenario pasaron High Paw, o Conjunto Amistá, Carlos Pereiro, Grande Amore, Cibrán de Boyanka Kostova e Pili Pampín. 

    Crónica
  • Oínte na rede. Os 100 artistas galegos máis escoitados en Spotify

    As novas formas de consumo de música fan que convivan en popularidade artistas de todos os tempos alén do ditado da actualidade. Preguntámonos como andarían de oíntes os artistas galegos (collendo este concepto con amplitude) en Spotify e atopamos algúns resultados curiosos. Empezamos a buscar todos os que se nos ocorrían e acabamos cunha listaxe dos 100 máis escoitados. Posiblemente haxa ausencias ou despistes. Pero facémonos unha idea. 

    VINTE na rede

    Co patrocinio de

  • "Eu chorar chorei". Ortiga e PIli Pampín gastan pista na mítica discoteca La Luna

    O rei da cumbia galega undeground e a raíña da canción popular e da verbena xúntanse para levar á pachanga un clásico da música tradicional: "Eu chorar chorei". A versión xa puidéramos vela no especial de Noitevella de Luar na TVG pero agora lánzana ao mundo cun videoclip, dixirido polo gran Xaime Miranda, que nos leva do ganchete á mítica sala de festas La Luna, en Pontevedra, para botar un pé con estética de televisión local dos 90, banda de metais, brillibrilli e todo o garbo do mundo. Todo ben, en definitiva. Que non falte en ningunha festa este verán. 

  • A obsesión de Ortiga: o Mesón Valderrey

    Estréase o agardado disco de Ortiga, 'Chicho & sus chichas': un ramallo de temazos cos mellores ritmos latinos, da cumbia ao bolero ou mambo, pasados pola turmix electrónica, o autotune e certa morriña trap. Para repoñer forzas despois de tanto baile O Chicho do Funk recoméndanos o que para el é unha parada obrigatoria nas súas viaxes á meseta: o Mesón Valderrey en Tordesillas. 

     

    Obsesións

Faite de vinte

A partir de 5€ mensuais podes suscribirte a VINTE e colaborar para que sigamos a producir contidos de calidade pagando dignamente as colaboracións de vídeo, fotografía, ilustración, xornalismo e creación de todo tipo.