Javier Ferreiro: «A miña forma de contarlle ao mundo as miñas inquedanzas é facendo películas e series»

O cineasta de Lugo Javier Ferreiro ten dous proxectos tan distintos entre si como conmovedores xa desde o papel. Acaba de asinar a produción da súa primeira serie coa produtora de Javier Calvo e Javier Ambrossi, Mariliendre, e traballa no guión do seu debut na longametraxe: Fame e febre, unha película rodada en Galicia e en galego da man de Sétima, a produtora de Silvia Fuentes e Anxos Fazáns, sobre o que levan por dentro as persoas que coidan

 

Quen traballa no audiovisual sabe que pasa moito tempo ata que os proxectos chegan o público, se é que finalmente chegan. Hai moito traballo detrás, e a maioría non se ve, pero non é posible sen confianza no que estás facendo. Así o explica Javier Ferreiro (Lugo, 1989). «Tes que ter o presaxio de que esa historia pode funcionar», advirte o director e guionista que está a desenvolver a súa primeira serie de televisión, Mariliendre, con Suma Content –a produtora de Javier Calvo e Javier Ambrossi– e Atresplayer; mentres avanza no proceso de escrita da que será a súa primeira longametraxe, Fame e febre, da man de Sétima, a produtora de Silvia Fuentes e Anxos Fazáns.

Mariliendre será a súa primeira serie como creador, pero non a súa primeira experiencia neste campo, pois ao entrar en contacto con Javier Calvo e Javier Ambrossi tamén o convidaron a formar parte do equipo de guión de Vestidas de azul, a serie que lle dá continuación a Veneno e adapta o segundo libro de Valeria Vegas. «Comezaremos a rodar cara ao ano que vén, estamos en proceso de escrita, pero xa está garantido o apoio de Atresplayer», conta Javier Ferreiro.

«Síntome moi agradecido. Podo dicir que son un novato e estar comezando apoiado por Suma Content, que aposta por determinados contidos e dá moita liberdade á hora de desenvolvelos, e dentro dunha plataforma que conta con series como Veneno ou Cardo, que están marcando un cambio dentro da forma de contar as cousas, é unha sorte. Tamén sinto moita responsabilidade, como creador, para facer unha boa serie», agrega o cineasta.

Javier Ferreiro nunha rodaxe. © Sabela Eiriz

O universo de Mariliendre leva na súa cabeza desde o ano 2019. Esta serie musical afonda na figura da "marilendia", esta muller que sempre vai rodeada de homes gais e bisexuais. «É unha especie de compendio de todas esas marilendias que eu coñecín, que estiveron ao meu carón ou ao doutros amigos, centrado especialmente nas que teño máis preto. É unha homenaxe. Recuperamos unha personaxe que era a "reina do bacalao", cun séquito de homes gais, que tras trinta e pico anos, e despois de ter un suceso tráxico na súa vida, está abandonada», explica Ferreiro.

«A serie é unha especie de compendio de todas esas marilendias que eu coñecín»

A serie é unha aposta e un reto pola complexidade de preparar os números musicais. O lugués está a escribir o guión xunto a Paloma Rando e Carmen Aumedes. «É moi gratificante compartir o teu proxecto. Cando eu traballo nun proxecto persoal doutra persoa agradézoo moito tamén porque entras no seu universo e sitúaste no seu lugar. Hai moitas formas de contar unha mesma historia, pero o interesante aquí é atopar entre diferentes persoas unha maneira de contar. Traballamos con ese modelo moi americano dun cuarto de escritores onde se traballan as ideas en común, e é un proceso moi interesante», asegura Javier Ferreiro, para lembrar que o audiovisual sempre é un traballo en equipo.

«A miña forma de contarlle ao mundo as miñas inquedanzas é facendo películas e series, e é moi gratificante ter este medio para contar. Se lle dixeran ao Javier pequeno que estaba en Lugo que pasados os anos atoparía esa forma de expresarse... É curioso», asegura. Aínda que tamén considera que a sorte xoga un papel importante á hora de conseguir sacar os proxectos adiante: «Son moi consciente de que hai moita xente moi boa que o está intentando, pero ás veces os proxectos non chegan a ver a luz. Á parte do esforzo, de certo talento e das persoas que te acompañan, hai un factor de sorte. Estar no lugar correcto no momento axeitado tamén axuda e, nese sentido, síntome un privilexiado por estar nesta profesión e polas historias que estou a contar».

Javier Ferreiro estudou Comunicación Audiovisual na Universitat Pompeu Fabra de Barcelona, fixo o Máster en Guion de Cine y Televisión da Universidad Carlos III de Madrid e despois especializouse en dirección de ficción na Escuela Internacional de Cine y Televisión de San Antonio de Los Baños, en Cuba, onde estivo tres anos. «A distancia con Galicia sempre che dá como unha visión do que era a túa vida desde fóra. Para min foi un lugar de reflexión no que traballei moito co cinema documental. Porque aínda que te especialices en ficción tes que facer prácticas documentais, e acabas tirando da experiencia propia e das túas vivencias, polo que é un espazo de moita experimentación. Síntome moi conectado con pequenas pezas que fixen alí, foi unha etapa intensa e moi produtiva», lembra.

«Sempre estarei agradecido á escola de San Antonio de Los Baños porque me axudou a estar conectado comigo mesmo e a explorar a miña identidade»

Confesa que cando regresou a España estaba un pouco desorientado, en Cuba a desconexión do mundo exterior era case total, podía pasar días sen cobertura e sen conectarse á rede. Foi nesa etapa, na volta á Península, cando conectou as cineastas Andrea Herrera Catalá e Almudena Monzú e entrou a formar parte da produtora Amor y Lujo. «Comezamos a desenvolver proxectos propios e axudar a outras persoas cos seus. Foi unha forma de coñecer a industria por dentro, porque non é o mesmo estudar unhas cousas que estar en contacto directo co sector. Pero sempre estarei agradecido á escola de San Antonio de Los Baños porque me axudou a estar conectado comigo mesmo e a explorar a miña identidade. Dos proxectos que teño en marcha agora mesmo, todos teñen unha parte persoal importante», explica.

Enfrontarse a un mesmo é doloroso, ás veces é preciso separarse para comprender. Os anos en Cuba, conta Javier Ferreiro, tamén son necesarios para entender como chega ata a idea da que será a súa primeira longametraxe: Fame e febre. Un filme de ficción que bebe da experiencia persoal da relación coa súa irmá Ana. «Está baseada en realidades que vivín coa miña irmá, que tiña un trastorno da alimentación e loitou moito. Eu vivín moi de preto a enfermidade, coa miña nai –que se fixo cargo desde o minuto un do seu coidado–, e co meu pai. Quero falar dun proceso que vivín coa miña irmá, que foi o seu ingreso na unidade trastornos alimenticios no hospital de Conxo, en Santiago de Compostela», revela o cineasta.

«Interésame unha película feita en Galicia, en galego, que fale da homosexualidade e dos coidados»

A esa unidade de hospitalización chegan persoas trasladadas de toda Galicia cando se considera que a súa situación pode ser límite, e alí tamén abrollan emocións límite. Quen sempre están son as persoas que coidan, unha figura que a Ferreiro lle interesa moito mostrar nos seus traballos: «Que fai o coidador cando de súpeto non ten a persoa que coida? Que fai no momento no que ten tempo para enfrontar a súa vida? Falei moitas veces coa miña nai en que o momento no que estás a coidar de alguén é pura supervivencia, hai moitas cousas nas que non pensas porque o instinto de supervivencia é case animal nese punto».

«Sempre fun unha persoa moi calmada e moi calada, e penso que continúo sendo esa mesma persoa que marchou de Lugo con dezaoito anos», confesa. Pero nesta película hai moito do que pasou no seu interior e situacións que non son doadas de compartir. Fame e febre é a historia de Afonso, que ten a ingresada á súa irmá Clara e de pronto ten un tempo para si mesmo, para analizar os comportamentos espello que ten coa súa irmá e a súa relación coa soidade, a ansiedade, a comida, e tamén a súa relación cos homes. 

Interésame unha película feita en Galicia, en galego, que fale da homosexualidade e dos coidados. Faime moita ilusión porque teño unha conexión constante con Galicia e que sexa na lingua coa que me criei na miña casa é unha das cousas máis gratificantes

«É un personaxe homosexual, coma min, e hai diferentes factores que están na súa mente. Digo que a película é moi persoal tamén porque me interesa unha película feita en Galicia, en galego, que fale da homosexualidade e dos coidados. Faime moita ilusión porque teño unha conexión constante con Galicia e que sexa na lingua coa que me criei na miña casa é unha das cousas máis gratificantes», confesa Javier Ferreiro. «A película pon sobre a mesa as enfermidades mentais. A xente non é consciente da precariedade na que se vive vinculado a este tema, canta xente sofre en silencio mentres non hai infraestruturas nin persoal suficientes. No momento no que coñeces determinadas realidades, pasas como a unha nova fase do videoxogo e a perspectiva que tes das cousas é totalmente diferente», razoa.

Mentres Fame e febre e Mariliendre seguen o seu camiño, Javier segue acollendo novos retos profesionais e formará parte do equipo de guión doutra serie os vindeiros meses. Seguiremos o seu camiño ata as pantallas dos festivais, dos cinemas e das nosas casas.

 

Ana G. Liste

Ana G. Liste

Xornalista viguesa do 90. Traballei en medios como Faro de Vigo, El País e Europa Press. Formo parte da Xunta de Goberno do Colexio Profesional de Xornalistas de Galicia e son unha máis en Xornalistas Galegas. Agora estou entre Praza.gal e VINTE.

Tamén che interesa

  • Soraya Luaces. Naceu unha Estrella

    «Eu véñoche natural», di Soraya Luaces ao comezo da conversa que mantemos con ela en Vilanova de Arousa, pouco antes da preestrea de Matria, que comparte con todo o equipo da película. É a súa primeira entrevista sobre o filme. Sentadas nas cadeiras do auditorio Valle Inclán repasamos o que o cine lle está achegando a esta muller de 21 anos natural de Miñortos (Porto do Son), que ten no filme de Álvaro Gago o seu segundo papel como actriz.

    Cinema
  • Ángel Filgueira: «Entendo o cinema como un traballo físico, manual»

    En decembro de 2018 Ángel Filgueira (Redondela, 1992) chegaba ao Lab do Festival Novos Cinemas de Pontevedra cun proxecto debaixo do brazo que non era nin sequera un guión. Tres anos máis tarde, o cineasta regresa ao festival da cidade onde vive para mostrar algún fragmento do que xa é a súa primeira longametraxe de ficción, ‘Cando toco un animal’, que veremos en 2022. 

    Cinema

Faite de vinte

A partir de 5€ mensuais podes suscribirte a VINTE e colaborar para que sigamos a producir contidos de calidade pagando dignamente as colaboracións de vídeo, fotografía, ilustración, xornalismo e creación de todo tipo.