VINTE na rúa, con Carlos Crespo. «A Duendeneta é vivir dentro dun corazón no que latexa a música e iso engancha»

Co patrocinio de

Nacín en Eibar, fillo de emigrantes galegos como tantos outros. Estudei xornalismo en Bilbao e fuxín de alí no ano 92. Sempre fun un cu inquedo.

Fuxín por escapar do negocio familiar -o negocio do meu tío-, unha fábrica de carburadores enorme na que traballaban 400 persoas e toda a miña familia. Choiei alí durante varios veráns e gañaba unha pasta, pero sabia que se non me afastaba dela ía pasar a vida enteira alí.

Quería probar outras cousas. 

 

Rematei xornalismo e publicidade no 92 e, de repente, vin un anuncio: “Necesítase redactor para xornal en Ourense”. Se chega a ser en Xaén tería ido igual, pero era en Ourense, de onde é a miña nai. Traballei alí un ano e flipei. Ourense era unha cidade fascinante cunha cultura musical da hostia e un ambientazo do demo. Foi o meu primeiro contacto con Galicia e foi moi bo.

Pero sempre cu inquedo, aparece outro anuncio: “Precísase creativo para axencia de publicidade en Vilagarcía”. Nesa época o único que teño é un 127, unha mochila e unha bici, e penso: “veña”. Entro na axencia e descubro que non me gusta a publicidade. Non me di nada nin eu son brillante, prefiro escribir ou facer radio. O bo é que esa axencia deseña nesa época unha campaña grande para o Xacobeo 93 e eu consigo un contacto alí. Daquela ando moito en bici e ocorréseme ofrecerlles unha guía do Camiño en bicicleta de montaña. Non hai nada así e cómpranmo. Collo a mochila e a bici e deixo a axencia. Saio de Saint Jean Pied de Port e fago toda a ruta cun altímetro, un contaquilómetros e unha gravadora. Camino de Santiago en bicicleta de montaña foi o nome do libro, e a raíz del saíronme varios traballos.

Carlos Crespo, na Duendeneta, desde 2012. CC-BY-SA Javi Quiroga

Decido montar unha pequena axencia, Grupo 6 de comunicación, en Vilagarcía, a miña base dende entón. Empezo a traballar en comunicación e gústame dende o principio, pero no ano 95 chámame un amigo vasco para ver se quero ir facer un programa de televisióná ETB. Sempre p*to cu inquedo, dígolle que si. O programa chamábase Ciudadanos. Entrevistabamos a 40 ou 50 persoas e cada un ía sobre un tema: xente sen fogar, monxas de clausura, mulleres que deran a luz o día anterior. Introduciamos o programa con fragmentos de películas e gustábame o que facíamos. O único problema é que despois de emitilo había un debate que moderaba Carlos Sobera, e eu non podía con el *risas*. Remata o programa en xuño e eu volvo a Galicia. Antes de marchar presentáralle un proxecto ao Faro de Vigo para facer un suplemento de cultura e colléranmo. Unha semana despois de chegar chámanme da ETB de novo para ver se quero ir de guionista a un magazine de tarde. Non sei que facer, pero sei que a cousa vai así: ou aposto por Galicia ou aposto por Euskadi, non podo seguir a cabalo. Pregunto quen vai conducir o programa e dinme que Carlos Sobera. Decidido: quedo en Galicia. Iso si que foi un “non quero unha segunda cita contigo” en First Dates. *risas*.

A mesa de son que leva A Duendeneta. CC-BY-SA Javi Quiroga

Volvo e retomo ao tema da axencia de comunicación. Comezo a traballar co Faro de Vigo como freelance e monto a empresa que teño agora: Dito & Feito Comunicación, sempre dende Vilagarcía. Decátome de que teño un problema: non falo palabra de galego. Vou entrevistar a un mariñeiro, por exemplo, e volvo coa metade de información que un xornalista galego. Son consciente de que é unha limitación e pásome tres anos lendo só en galego e escoitando, exclusivamente, música en galego. Empapándome da cultura. Ao principio só me lanzo a falar a partir do cuarto licor café, despois do terceiro…do segundo e, xa un día, sen licor. Axúdame moito o meu entorno de amizades en Vilagarcía, totalmente galegofalante. Estou de correspondente en Arousa de Radio Nacional e de Europa Press, no Faro ata 2008 e a partir de aí traballando para a Voz. Pero sempre coa mesma condición: desde a miña empresa e como freelance.

Nesas estaba ata que no 2011, Carlos Galbán, un amigo que ten unha tenda de equipos musicais mítica en Vilagarcía, Duende Instrumentos, dime “Estou farto de que a xente me pida que lle monte equipos de son para festas e cumpleanos. Estou tuneando unha furgoneta”. Foi un visionario, porque daquela non había nin food trucks. No 2012 está montada e ao pouco ten coñecemento unha concelleira de Vilagarcía: “Isto ten que estrearse nas festas de aquí, non pode ser noutro sitio”. Contrátanlle a furgoneta para as festas de San Roque. “Quen carallo vai pinchar? Anímaste ti?”, dime Galbán. Eu, que pinchaba de sempre en bares de colegas, xa en Bilbao, en Ourense e tamén en Vilagarcía, dígolle que vale, que un día non me importa. 

A furgo é do 74 e nós somos anteriores, presentámola como: A Duendeneta. Discoteca Móvil Vintage. A idea é que todo vaia acorde: a furgo é vella e a musica é dos 70s, 80s e 90s. Nada de reguetón, tecno, ou latina. Facemos aquel primeiro bolo na Alameda e petámolo. Funciona da hostia e non sabemos por que, e eu pásoo de p*ta madre; estou tranquilo, no meu territorio. É fácil. De repente xa nos piden outra data para esas festas. Facemos un segundo pase e achégase xente que xa sabe de que vai a cousa. Ambientazo, súper festa e moita rapazada bailando. Sorpresón.

«A furgo é do 74 e nós somos anteriores, presentámola como: A Duendeneta. Discoteca Móvil Vintage. A idea é que todo vaia acorde: a furgo é vella e a musica é dos 70s, 80s e 90s. Nada de reguetón, tecno, ou latina» 

 O mes seguinte chega un maior: contratan a Duendeneta para unha festa en Bamio co seu sentido inicial, unha discoteca móbil para que os rapaces de alí pinchen nela. Vai e volve. Todo ben, pero durante a semana seguinte a xente párame pola rúa e van buscar a Galbán á tenda: “Hostia, fomos a Bamio e que era aquilo? Aquilo non era a Duendeneta, eran uns rapaces poñendo tecno!” Prendéuseme a lámpada: a Duendeneta xa ten unha identidade, a cousa non vai ir de alugala e xa. Carlos está de acordo e dámoslle unha volta á idea. Decidimos traballala nós. Cu inquedo e todo iso. *risas* Ese ano xa imos á Festa do Marisco de teloneros de Boney M -todo un comezo- e ao pouco estamos no San Froilán. Tres noites no 2013, a primeira na praza da Soidade, e é todo un p*to delirio: unha sintonía, unha boa onda… algo inexplicable. Centos de persoas bailando felices nunha praza petada. O máis comentado dese San Froilán. O ano seguinte xa son 5 noites. A partir de aí comezan a chamarnos de moitos concellos de Lugo. A Duendeneta é unha institución alí.

A furgo da Duendeneta é de 1974. CC-BY-SA Javi Quiroga

O segundo punto de inflexión é durante o primeiro ano que imos ao Portamérica, 2016. Montamos a Duendeneta ao lado do río e, de repente temos, 3.000 ou 4.000 persoas bailando con nós. Máis público que nalgúns concertos e seguimos sen saber por que. Actualizamos o equipo de son e adaptamos o que pinchamos: máis indie, máis pop, cousas máis actuais.

«De luns a venres estou na oficina dez horas facendo o da Voz ou levando gabinetes de comunicación ou facendo un podcast. E venres, sábado e domingo estou de ruta coa Duendeneta. Onte e hoxe Castelo Rock, mañá festa do Carneiro o Espeto de Moraña, pasado...» 

A partir de aí xa nos empezan a chamar de festivais sen parar, case por xeración espontánea, e para min a cousa pasa de ser un divertimento a ser…isto: de repente ando coa lingua fóra todo o día. Pensa que de luns a venres estou na oficina dez horas facendo o da Voz ou levando gabinetes de comunicación ou facendo un podcast. E venres, sábado e domingo estou de ruta coa Duendeneta. Onte e hoxe Castelo Rock, mañá festa do Carneiro o Espeto de Moraña, pasado... Xa funciona todo o ano e xa somos catro pinchas, incluída Kris, a miña parella. Igualmente, non descanso. 

E mañá fago 60 anos. 

Nunca fun un tipo acomodaticio, pero isto impediu que me apoltronara. Chega un momento, arredor dos 50 que dis: “Xa está, imos soltar. Xa sementei todo o que tiña que sementar e…” e de repente chega isto. Levei un bofetón que me sacou do meu rego.

O bo é que me obriga a manterme alerta e ao día, sobre todo na parte musical. O xornalismo tamén, que eu fago cultura, pero isto é outra cousa: os músicos trátante de ti a ti pola Duendeneta. Sobre todo os músicos galegos. Sempre tiven un compromiso grande coa música de aquí. Emperreime, emperreime, emperreime en que no Fugas tiña que haber algo todas as semanas: unha entrevista, un artigo, unha critica, de bandas galegas. Foi a cobadazos, pero conseguino. E na Duendeneta igual: pos La Raiz e despois Mondra. E no 2021 e no 2022 fixemos os Camiños das Músicas Galegas para o Xacobeo, onde iamos coa Duendeneta saíndolle ao paso aos peregrinos pinchando música en galego e contándolles a historia da música de aquí -de Andrés do Barro a Baiuca- a peregrinos que ata ese momento o único que escoitaban en galego en todo a ruta era a Muiñeira de Chantada na tenda de souvenirs en Santiago. Sempre tivemos un compromiso claro.

Carlos Crespo, momentos antes de pinchar no Castelo Rock (Muros) coa Duendeneta. CC-BY-SA Javi Quiroga

E é que estamos no mellor momento para á música galega que eu recordo. Por variedade e por calidade, pero a variedade é moi importante. Eu vivín o rock radical Vasco en Euskadi e foi brutal. Eu teño a cabeza e as orellas abertas porque crecín escoitando Kortatu, Hertzainak, La Polla Records e tal. Espabilounos a todos, pero circunscribíase a un contexto e a un estilo musical moi concretos. O que está a ocorrer aquí é distinto. Hai neo-tradi, vale, pero tamén hai unha escena de hip-hop tremenda, outra de electrónica da hostia, bandas de rock… hai de todo.

«Eu teño a cabeza e as orellas abertas porque crecín escoitando Kortatu, Hertzainak, La Polla Records e tal. Espabilounos a todos, pero circunscribíase a un contexto e a un estilo musical moi concretos. O que está a ocorrer aquí é distinto. Hai neo-tradi, vale, pero tamén hai unha escena de hip-hop tremenda, outra de electrónica da hostia, bandas de rock… hai de todo» 

O que están a facer pola nosa lingua é marabilloso. Recordo a primeira vez que vin a Verto en Vilagarcía nun concerto que deron para 400 rapaces. Eu coñecía a 100 ou a 200 deles, porque eran amigos ou fillos de amigos, e case todos eran castelanfalantes. Recordo dicirlle a Kris, a miña parella “Ti dáste conta de que estes cachiños destas cancións que están cantando estes rapaces agora mesmo é o único galego que van falar moitos deles durante toda a semana?” A lingua, claramente, é o que vertebra este momento tan incrible que está a vivir a nosa música, non os xéneros musicais. Percibímolo na Duendeneta: hai unha receptividade brutal.

Teño pouco ego, pero algo do que me sinto moi orgulloso é dese compromiso que sempre tiven coa difusión da música en galego, tanto no xornalismo como pinchando. A Duendeneta cumpriu 50 anos en maio, de padriños, a traer a torta, viñeron Fillas de Cassandra, The Rapants e Grande Amore. Cantaron “Licor do negro café” diante da Duendeneta e foi… Fillas dixéronnos que na Duendeneta fomos os primeiros en poñer os seus temas. Que durante un San Froilán, co disco recén parido, comezaran a mandarlles vídeos de xente bailando un dos seus temas diante da furgoneta e que fliparon. O mesmo as Tanxus, que sempre me recordan que, antes de que o petaran, eu fun o primeiro en darles difusión dende un medio xeralista. Que sen aínda ter ido ao Benidorm Fest xa soaban na Duendeneta. Son cousas bonitas. Neste momento semella sinxelo, pero ao principio a xente mirábanos como a vaca ao tren cando pinchabamos as Tanxugueiras. Agora a metade das peticións son de música de aquí

Temos que seguir elevando á música en galego.

Eu este ano métome o sprint pero a partir de aí xa vou baixando. Do 9 ao19 de agosto teño bolo todos os días menos o 13. Iso xa non o vou facer máis. Irei pasando á trastenda. Onte rematamos ás 6 da mañá e hoxe xa estamos aquí. Vívoo moito, pero é moi duro. 

«Teño pouco ego, pero algo do que me sinto moi orgulloso é dese compromiso que sempre tiven coa difusión da música en galego, tanto no xornalismo como pinchando» 

Cóntoche unha cousa: nunha ocasión pinchamos Kris máis eu dous días seguidos nun festival. Tivemos moi mala sorte, porque no hotel no que estabamos había unhas canchas de baloncesto e un campus con 200 rapaces dende primeira hora da mañá. A primeira noite, despois de pinchar, chegamos ás 6 da mañá e ás 9 xa non puidemos durmir máis, así que o sábado estabamos mallados. Fixemos as sesións entre grupos dese día e todo ben. Despois tocaba unha última banda e ao rematar nós faciamos o peche durante unha hora. Sentámonos nos asentos da furgoneta diante e quedámonos sobados, pero sobados sobados, os dous. De repente decatámonos de que estaban rematando e eu en plan, “Kris, Kris, desperta! Vou por unha cervexa”.*risas*. E foi volver á cabina, darlle ao play e… garántoche que ninguén que estivera alí diante escoitándonos ás catro da mañá podería imaxinar que un cuarto de hora antes estabamos sobando. Nós bailando e todo o mundo bailando. É a música. A propia música. Dáslle ao play e aquilo empeza a ferver. A xente pensa que nos metemos de todo, pero non. A Duendeneta é vivir dentro dun corazón no que latexa a música e iso engancha.

Carlos Crepo é xornalista e pinchadiscos coa Duendeneta. CC-BY-SA Javi Quiroga
Javi Quiroga

Javi Quiroga

Javi Quiroga conta historias da xente e failles fotos. Despois compárteas en VINTE, en O Novo Normal, ou onde lle cadre. Vive na Coruña.

Tamén che interesa

  • «Son un continuísta: o meu compromiso é que siga viva a mercería que Josefa Castaño abriu en 1942»

    «Chámome Ramón e son patronista, pero un sen pena nin gloria, non un dos que destacan. Ademais, son formador en téxtil. Agora, dende hai cinco anos, tamén teño unha mercería. Que cousas ten a vida».

    Vinte na rúa comeza co relato de Ramón sobre a mercería La Crisálida, na Coruña, paradigma do espírito co que nace este novo espazo: historias de xente coa que nos cruzamos a diario e que merecen ser contadas. Ramón colleu o traspaso en 2019 e deulle unha nova vida a un negocio histórico que a día de hoxe conta con 700.000 seguidores en TikTok e clientes de todo o mundo. Esta é a súa historia.

    VINTE na rúa

    Co patrocinio de

  • VINTE na rúa, con Mor Talla. «Con 19 anos merquei unha máquina de coser sen saber nin onde levaba a agulla»

    Chega unha nova entrega de Vinte na rúa, que desta vez fai parada no centro de Vigo para coñecer a historia de Mor Talla, un senegalés responsable dos deseños de camisetas ou bolsos que xa forman parte da paisaxe urbana cos seus motivos culturais africanos.

    Con 19 anos mercou unha máquina de coser sen saber nada de costura. Daquela estaba en Mauritania, mais xa traballara en Mali ou Costa de Marfil. Hai case 20 anos que Mor Talla vive en Vigo. Alí ten unha tenda de roupa e unha filla de 10 anos, convertida na súa fonte de inspiración para crear deseños relativos ao poder da muller. 

    VINTE na rúa

    Co patrocinio de

  • VINTE na rúa, con Pablo e Lorena. «Ter a tenda de discos é un acto de resistencia total»

    «Isto non pasa nunha tenda online», di Pablo Iglesias sentado tras o seu portátil nunha mesa de traballo de carpinteiro. Acaba de entrar pola porta da tenda El Muelle 1931 a terceira persoa que só quería parolar, preguntar algunha dúbida técnica ou preguntar por algo da música que teñen. Na compostelá rúa de San Pedro, vía de entrada de moitos peregrinos á cidade vella, vender vinilos, casetes, fanzines, libros de pequenos selos editoriais, serigrafías e ilustración non é o máis rendible. Pero nin Pablo Iglesias nin Lorena Durán estaban pensando niso cando apostaron por este baixo no número 57 con paredes de pedra, querían ter «un oasis» no que compartir e crear sinerxías; e conseguírono.

    VINTE na rúa

    Co patrocinio de

Faite de vinte

A partir de 5€ mensuais podes suscribirte a VINTE e colaborar para que sigamos a producir contidos de calidade pagando dignamente as colaboracións de vídeo, fotografía, ilustración, xornalismo e creación de todo tipo.