A Garota Não. Trincheiras invisibles

Falamos coa artista portuguesa Cátia Mazari Oliveira, coñecida como A Garota Não, sobre o seu novo álbum 2 de abril no que inclúe as inquedanzas que lle produce estar no mundo hoxe

 

Que o noso veciño país sempre foi un ente cultural demarcado dentro dunha barreira invisible é un feito que, pouco a pouco, comeza a cambiar por Galicia. Porén, o carrusel de matices que nos ofrece o mercado portugués está cheo de arestas, que van dende o pop hipnagóxico de Beautify Junkyards ata o pop cinemascope de Cassete Pirata. Porén, hoxe non toca falar de ningunha destas dúas grandes formacións, senón de 2 de abril, o novo LP de Cátia Mazari Oliveira, máis coñecida como A Garota Não, con quen falamos dun disco de intensidade tan especial e cromática.

Para poder poñernos en contexto, como xorde un proxecto como A Garota Não e baixo que concepto? «É unha declaración de estado de ánimo. É asumir o dereito e a responsabilidade de ser o que sentimos, de ser o que cremos, independentemente do que nos digan as convencións, ou do conxunto de valores nos que nacemos implicados. A liberdade é o exercicio máis difícil de facer cumprir. Porque esixe o noso respecto en todas as frontes: por nós mesmos e polos demais. Este proxecto é unha forma de propoñerme ese exercicio», asegura Cátia Mazari.

Cátia Mazari Oliveira © A garota não

Un disco como 2 de abril desprende ambición polos catro costados. Pero como se formula o proceso creativo e de produción dun traballo con tantos detalles e híbridos estilísticos? «Quería que este disco fose unha viaxe pola amizade, polas desavinzas que sementan valor, e sobre todo unha viaxe na procura do amor. O 2 de abril é a data que decreta a Constitución da República Portuguesa e o nome do barrio onde nacín. Fala da vida cotiá pouco glamourosa, do movemento perpetuo e da fe que perdemos. Pero tamén fala de horizontes e resistencia, da vontade de loitar, sempre por un día a día máis xusto e amable. Por iso tentei que este disco reflectise eses sentimentos, ben a través da escrita (a miña e dos convidados que aquí participaron), ben a través dos arranxos e da produción, que ás veces buscan a serenidade, ás veces rebentaban de inquietude. Foi un disco gravado 'na casa', respectando a enerxía dos momentos, descansando sempre que fose necesario, esgotando solucións na procura de cada son. Si, porque ás veces sabemos o que queremos escoitar, está na nosa cabeza e no noso oído, pero tardamos en poñer en práctica estas ideas», explica Cátia.

O resultado desta pauta de acción son 74 minutos de ouro puro, condensados en vinte pílulas onde a atmosfera desconcertante xerada arredor da súa voz penetrante e a fisión entre raíces folk e pop de gran angular lévannos a pequenos milagres como "Prédio mais alto", lanzado como un dos singles para a presentación dunha excursión tan brillante como esta aos mananciais da inspiración.

Dentro deste tic-tac milimétrico, todo flúe dentro dunha composición que pode lembrarnos a versión portuguesa de Le Mans en "Cançao sem final" ou á ingravidez barroca patentada pola incomparable Julia Holter en "Dilúvio". En xeral, transpórtanos a un número interesante de paralelismos co que Maria Arnal e Marcel Bagés nos veñen ofrecendo dende hai uns anos. «En 2 de Abril seguín traballando con Sérgio Mendes, con quen xa fixera a produción musical do primeiro disco, Rúa das Marimbas, porque hai un entendemento e un respecto xenuíno que fan máis agradable este proceso. Encántame o exercicio da produción, de darme conta do que pide cada canción, que lugar reclama cada un, que tipo de instrumentación pode facelo máis rico. E fago este exercicio sen ningún tipo de prexuízo. Quizais por iso se converte nun disco máis híbrido. Ata o punto de que asumo tanto o hip-hop como un universo máis folk, o fado ou vertente de cantautora. O que necesito é sentir a canción bater no meu peito e crer nela! Non importa o código de vestimenta ou o camiño que tomes, ten que ser certo», detalla a artista.

Dentro desta viaxe pola identidade musical de A Garota Não, as forzas críticas emerxen dentro dunha mentalidade proactiva de reflexión e verdades de arma branca: «Para min a música pode ser un vehículo de entretemento e reflexión. Pero quizais porque medrei escoitando a Zeca, Bob Dylan, Joan Báez, Sérgio Godinho, Fausto, a música para min debe ter un papel de intervención na comunidade. Porque ten unha forza incrible. Non hai razón para que a música de intervención se poña no andel da loita antifascista en Portugal. Levamos case 5 décadas vivindo (…) nunha democracia, o país abriu o seu camiño, pero aínda nos quedan moitas loitas por vencer… A nosa Constitución así o di… e eu non teño a fantasía de curar os males do mundo coas cancións que vou escribir, pero asfixiarme ver as noticias, escoitar aos comentaristas, saír e botar a cabeza na almofada sen ter feito nada. A forma que atopo para afrontar a angustia que ás veces sinto é escribir sobre estas cousas. E cantalas. Porque a música é un vehículo extraordinario para deseñar mensaxes».

Estas mensaxes cobran unha forza inusitada dende a voz mercurial de Cátia, a cal fai da súa música un dispositivo imprescindible de liberdade xestada dende o contexto de autoxestión co que ver a vida como un canto de esperanza tan poderoso como 2 de Abril. «Quizais o texto sexa o contexto! Quizais sexa o feito de que edito os discos de forma independente, de que non estou conectada a ningún selo, de que digo que si cando o creo e digo que non cando me parece que non é correcto. Ter un traballo a tempo completo nunha 'empresa' que, a pesar de levar moito tempo, me dá os cartos que necesito para comer, pagar a miña casa, gañarme a vida –e despois me deixa estar completamente libre na música, sen concesións, sen ter que axustar a mensaxe a ningún interese externo», debulla.

 

A Garota Não actuará na gala aRi[t]mar, que se celebra o vindeiro 15 de decembro a partir das 20:30 horas no Teatro Principal de Compostela.

Marcos Blanco Gendre

Marcos Blanco Gendre

Xornalista anti postureos, non son "the voice of my generation"… nin gañas que teño.

Máis Vinte

Faite de vinte

A partir de 5€ mensuais podes suscribirte a VINTE e colaborar para que sigamos a producir contidos de calidade pagando dignamente as colaboracións de vídeo, fotografía, ilustración, xornalismo e creación de todo tipo.